Dažniausiai puikiai įvardiname penkias jutimines sistemas – skonio, kvapo, regos, klausos ir lytėjimo. Dažnas žinome ir apie vestibiuliarinę bei propriocepcinę sistemas. Tačiau interorecepcija dažnai nepelnytai pamiršta.

Tai mokymosi piramidės pamatas.

Nuotraukoje vaizduojama šios jutiminės sistemos trumpa apžvalga.  

Dėmesio, tai tik viena iš jutiminių sistemų. Panašūs bruožai yra persipynę su kitomis jutiminėmis sitemomis, todėl reikia detalaus ištyrimo

 

Keletas pagalbos pasiūlymų

Įprastai praktikoje naudojamos technikos

– pasikartojantis, ritmiškas, vestibuliarinis stimuliavimas (lingavimas, supimas)
– gilūs paspaudimai
– fizinio krūvio užsiėmimai
– kitos, įprastos raminamo pobūdžio veiklos (taktilinė dėžė, pasunkinta antklodė, „tylioji slėptuvė“, rutiniška pasikartojanti veikla ir kt.)

Įprastos sensorinę sistemą suaktyvinančios veiklos

– suteikti daugiau intensyvesnio ir nuolatinio jutiminio potyrio, kad padėtume asmeniui geriau suvokti savo kūną, jį jausti
– aktyvumo pertraukėlės (galimybė aktyviai judėti, padeda geriau suvokti savo kūna, didina koncentraciją į išorinius įvykius)
– galimybė dažnai keisti sėdėjimo, darbo pozą
– kitos, sensorinę sistemą reguliuojančios/žadinančios strategijos (muzikos instrumentų pertraukėlė, masažiniai kamuoliukai, kieti/traškūs arba klampūs užkandžiai, kt.)

Atidumą ir savo pojūčių nuovoką didinančios veiklos

kūno „peržvalga“. Siekiama atkreipti dėmesį į kiekvieną kūno dalį, atkreipiamas dėmesys  kvėpavimo pojūtį, širdies ritmą, pilvo gurgimą, galūnių svorį. Galima pasitelkti šių procesų vizualizacijas.

Kalbinės ir bendravimo strategijos
– asmuo supažindinamas su tam tikrais žodžiais, kurie padėtų įvardinti tai, kas jaučiama kūne. 
– sukuriamos aplinkybės, kuriose asmuo galėtų praktikuoti šiuos konkrečius žodžius, išsireiškimus ar bendravimo technikas (paveikslėliai, kitos komunikavimo technikos)

Socialinis emocinis mokymas

– asmeniui padedama pajusti, atpažinti ir iškomunikuoti juntamus jausmus ir emocijas- patys reiškiame savo jutimus ir emocijas paprastai, aiškiai. Modeliuojame savo elgesiu šių jutimų pernešimą/išgyvenimą- Įvardiname vaiko potyrius, jausmus- Žaidžiame žaidimus, skaitome knygas, kur atsiskleistų kasdienybėje patiriami jausmai (ir teigiami, ir ypač neigiami)